Легалният шпионин: руският самолет Ту-214ОН устремено лети в небето

Weekly Standard публикува писмото на четирима членове на сенатския комитет по разузнаването, в което те изразяваха загрижеността си във връзка с това, че Русия въвежда нови самолети, които „поддържат оборудване за цифрови фотоснимки, РЛС за страничен панорамен визуален обхват със синтезирана апаратура и инфрачервено оборудване“.

Weekly Standard публикува писмото на четирима членове на сенатския комитет по разузнаването, в което те изразяваха загрижеността си във връзка с това, че Русия въвежда нови самолети, които „поддържат оборудване за цифрови фотоснимки, РЛС за страничен панорамен визуален обхват със синтезирана апаратура и инфрачервено оборудване“.

Уикипедия
От 17 до 22 август Италия и САЩ, в рамките на договора „Открити небеса“, изпълняват съвместен разузнавателен проект над Русия със самолета ОС-135Б, съобщи началникът на руския Център по намаляване на ядрената опасност Сергей Рижков. Той отбеляза още, че Русия също планира да изпълни през тази година 42 наблюдателни мисии, в това число 6 полета над територията на САЩ, където най-накрая ще влезе в употреба самолетът Ту-214ОН, предизвикал загрижеността на американските конгресмени през есента миналата година.

ОН в индекса на названието на самолета не е нищо друго освен съкращението от „Открити небеса“. Това е многостранен договор, в който участват 33 страни, договорили се в името на „заздравяване на доверието“ да разрешат една на друга извършването на полети над своите територии в съгласувано време, за да се уверят взаимно, че съседните страни не провеждат военни приготовления. Каквото и да е необявено прегрупиране на войски близко до границата не може да се скрие от инспекторите на „Открити небеса“.

От момента на подписването на договора през 1992 година Русия беше принудена поради недостиг на средства да използва за целите на въздушния мониторинг обикновени самолети на въздушното разузнаване на базата на Ту-154 и Ан-30.

Но през 2011 година във въздуха се издигна принципно нов самолет, създаден специално за работа в рамките на изпълнението на договора, чиито окончателно завършване и доработване на системите продължават и до днес. Конкретно – в началото на август Концернът за радиоелектронни технологии заяви, че за самолета е създаден нов комплекс от авионика и защитени системи за спътникова свръзка.

ТУ-214ОН е създаден на базата на серийния самолет ТУ-214. Той е подложен на сериозно прекомпониране – налага се да се изрежат допълнителни илюминатори за установката на наблюдателната апаратура и да се преработи фюзелажът, за да се постави радиолокационният комплекс, съобщиха в Казанското авиационно производствено обединение, което произвежда самолета.

Очите на самолета е бордовият комплекс за авиационно наблюдение (БКАН), който е създаден от специалистите на концерна „Вега“. Той е предназначен за получаване на изображения на местността. За тази цел в негово разпореждане са панорамна и кадрова аерофотоапаратура, инфрачервени и телевизионни камери, а също и радиолокационни системи за страничен панорамен визуален обхват.

Съгласно международните споразумения, разрешените параметри за телевизионните камери е 30 см, за инфрачервените камери – 50 см, за РЛС на страничния панорамен визуален обхват – 3 м.

След полета цялата събрана информация се обработва в единен цифров формат, който е приет като такъв от всички участващи в договора страни.

Persona non grata

Възможностите на новия самолет, от който засега са сглобени едва два екземпляра, не се харесаха на американските военни. На 13 април 2014 година вестник Weekly Standard публикува писмото на четирима членове на сенатския комитет по разузнаването, в което те изразяваха загрижеността си във връзка с това, че Русия въвежда нови самолети, които „поддържат оборудване за цифрови фотоснимки, РЛС за страничен панорамен визуален обхват със синтезирана апаратура и инфрачервено оборудване“.

Писмото по всяка вероятност е стигнало до адресата си, тъй като още на 15 април председателят на комитета на палатата на представителите по работите на въоръжените сили Майк Роджърс призова Барак Обама да откаже правото на новите руски самолети да летят във въздушното пространство на САЩ, а на 18 април 2014 година САЩ забраниха инспекционния полет на Русия. Независимо от това Русия в лицето на заместник-министъра на отбраната на Руската федерация Анатолий Антонов заяви, че няма да възпрепятства разузнавателните полети на САЩ над своята територия.

"Российская газета". Всички права запазени.

Този уебсайт използва "бисквитки". Кликнете тук , за да разберете повече.

Приемам "бисквитките"